Yogaklasser

Jag är sedan 2017 yoga lärare och det var en dröm som gick i uppfyllelse när jag fick möjlighet att gå en yogalärarutbildning i Hathayoga 🌺

Klasser hösten 2019

Måndagar 19.30-21 Hatha flow, Yogapalatset, terminstart 26/8 + drop in

Lördagar 10-11.60 Hatha flow, Mälarö friskvårdscenter, terminstart 31/8 + drop in.

Söndagar 18.30-20 Hatha flow, Mälarö friskvårdscenter, terminstart 18/8 + drop in.

Enstaka klasser (kan komma att fyllas på) :

Tors 22/8 18.45-20 Hatha flow, Urban OM, donation class

Tors 14/11 18.45-20 Hatha flow, Urban OM, donation class

🙏🙏🙏

Mälarö friskvårdscenter på Ekerö

http://www.mfcenter.se/ länk för schema. Ligger vid Träkvista på Ekerö, Jungfrusundsvägen 5. Mejl: info@mfcenter.se

Buss 309, 311, 312, 301, 177 från Brommaplan.

Yogapalatset i Abrahamsberg

Yogapalatset ligger på Fredrikslundsvägen 2.

Mejl: yoga@yogapalatset.se

Tel: 0704174929

https://www.yogapalatset.se/ för höstens schema.

Urban OM

Wallingatan 20.

http://www.urbanom.se/

Donationsklass innebär att man betalar det man kan och att läraren är utbildad på Urban OM och tränar på att vara lärare.

Mejl: connect@urbanom.se

Tel: Ring 070-143 34 52

På Rosenhill våren 2019

Vikarierande yogalärare

Jag är även vikarie i bland annat Soft hathayoga, Medicinyoga, Yin yoga, Hatha basics, Coreyoga och Restorative yoga.

Yogafilosofi

Jag är väldigt förtjust i yogans filosofi, mantran, meditation och enklare Pranayama, dvs. andningsövningar.

Det är alltid utifrån din egen kropp du gör yogan, och för dig själv, och allt går att modifiera för att det ska kännas bra.

Yogan är möjlighet att kunna var i din egen kropp, att var medveten om dig själv och att kunna andas. Jag har länge velat fly från min kropp pga min kroniska sjukdom och mitt sinne och yogan har låtit mig hitta hem till mig själv igen, åtminstone stundtals. Det är en pågående lärdomsprocess 🏵️🏵️🏵️

Utbildningar

Under 2018 utbildade jag mig i Hatha yoga på Urban OM i Stockholm. Det är en RYS 200h Yoga alliance certifierad yogalärarutbildning, nivå 1, och vi hade flera fantastiska lärare med en bredd i nästan alla delar av yoga, som asana, pranayama, meditation och yogafilosofi.

Innan dess yogade jag många år och i olika former av yoga både i Sverige och i Indien, där min yogalärare Balu har varit viktig för mig.

Så tacksam för fantastiska lärare och medyogastudenter på Urban OM!

Jag har nu även utbildat mig i Restorativ yoga för Sofia Elmström i en Restorative teacher training 70h, februari-mars 2019.

Under juni i sommar gick jag även Sunday School yoga’s 50 h utbildning i Advanced assisting & touch methodology med Michael James Wong.

Yogaformer

Hatha flow

Den ena klassen är en Hatha flow som är en mjuk och balanserad, lite fysisk, yoga med andningen i centrum. Vi gör classisk solhälsning och flera stående positioner och klassen anpassas lite efter årstiderna. Efter uppvärmning är det en lite aktivare del och sedan varvar vi ner med liggande och sittande asanas innan avslappningen.

Medicinyoga

Medicinyoga är en mjuk yoga som är en lugn och mjukare form av för kroppen och själen, med mycket vila och som är stärkande på djupet. Det är en enklare form av kundaliniyoga samt med inslag från Bihartraditionen. Yogan fokuserar på mjukhet och andning för att känna in kroppen och vara närvarande.

Vi sjunger även mantran och avslutar med en kort meditation.

Soft hathayoga

Soft hatha är en mycket mjuk yoga som kan anpassat till de flesta. Med mjuka rörelser och vilsam andning rör vi kroppen i alla riktningar och väcker upp energin på ett följsamt sätt och avslutar med några asans för avslappning.

Yinyoga

Det är en yogaform som är som stretchyoga, aktivitet och avslappning samtidigt – att släppa lite på taget men inte kollapsa. Den låter oss vara på gränsen av vad vi klarar av och backa ifrån eller fördjupa. Det är en metal yoga lika mycket som en fysisk.

Yinyogan utmanar och gör oss mer tåliga.

Relaxyoga

Relaxyoga, som viloyoga, söker en total avslappning med känslan av att känna sig helt hållen. Att lyssna på sig själv – vad behöver jag? Sedan ge kroppen det den behlver, en extra kudde, filt eller en ögonkudde. Det låter lättare än vad det är. Vi kan hålla spänningar som inte vill släppa taget om oss i första taget. Det kan ta några gånger och det kan ta tid att komma till ro och låta ner systemet vila. Men det är någit som jag i alla fall behöver emellanåt.

Med ett fåtal positioner, stannar vi länge och upplever kroppen innifrån.

🙏 Vi ses kanske på mattan 🙏Namaste!