månadsarkiv: januari 2018

”Tiger”

Vid solnedgången drar han en repa längs stranden – det är ”Tiger”, som jag träffade dagligen för sex år sedan och han har blivit lite grå om nosen <3 Han lyssnar till Tiger men jag har bara fått klappa honom litegranna. Det är ett hierarktiskt hundsamhälle här!

Han revirar här och där. Borde vara mellan 7-9 år nu. Han ser pigg och stark ut och ingen annan hund kommer ut och skäller på honom.

Han är kungen! …Har haft lite problem att hitta wifiuppkoppling, så jag ligger lite efter flera dagar. Blev även akut matförgiftad så det tog på krafterna! Men igår kände jag mig lite bättre. Total utrensning helt enkel…och jag är glad att jag klarade mig i två veckor! På stranden igår så stannade han och jag fick klappa honom. Han är så fin. Tänderna är lite skraltiga och han är gammal. Jag kände mig så lycklig att han ville umgås <3

Walk of life

Det är sällan man lämnar sina skor hela tiden. Här är det skofritt på de flesta ställen. Jag har tre par skor med mig, men ett par har jag fått skoskav av, så jag använder bara ett par. Det tredje paret har jag använt en gång och de är mera nödskor och de bekväma skorna försvinner. Vilket det gjort en tidigare resa här. Nu är vi på Garden of Dreams och allt är som ett barnparadis. Fått lite färg men är så trött idag. Svårt att sova men jag ska inte klaga. Skulle gått på yoga idag. Vaknade 7 men somnade om och försov mig. Kankse lika bra <3

Igår fick jag veta att en man jag älskat har gått bort och även fast att det var länge sedan så har han alltid funnits i mitt hjärta och inte så långt bort i mina tankar <3 Jag tänker på alla ställen han gått, alla skor han använt och att våra vägar aldrig mer kommer att korsas.

Mapusa

Var till staden Mapusa häromdagen för att köpa tyg och lite annat.

Vi åt frukost på Dreamland och taxin hämtade oss där. Det tar ca 45 min dit från Arambol.

Det är en väg jag åkt så många gånger, men jag kan den fortfarande inte. Det känns som om jag skulle komma bort mig direkt och jag körde själv. Allan och jag åkte buss en gång, men den var överfull och jag kände det som att vi tog upp plats för lokalbefolkningen som behöver åka bussen. Därav taxi. Det går att hyra scooter också, men det vågar jag inte.

Ett område, innan fältet är jättefint och har en skola. Eleverna har lila kläder. Fast jag hann inte fota…

För att komma till Mapusa åker man sedan över ett sopberg, där alla slänger sopor.

Taxin lämnade oss på parkeringen och vi hade kommit överens om tre timmar.

Jag ville leta efter hårt plastband till korsetten jag har börjat sy hemma. Hittade tillbaka till sybehörsaffären och de hade! Köpte några meter plus några fina band jag kan ha till 1700-talsdräkten. Vill gå tillbaka och köpa med band och sytråd.

Tygblommor någon?

Träffade den stumma pojken igen, som nu är äldre, och han var lika gullig. Han fick mat och lite pengar.

Vi gick till grönsaksmarknaden och köpte bland annat färsk gurkmeja till en juice. Det är så fint och så enkelt samtidigt.

Ska ta en sväng till till Mapusa. Jag köpte även tyg igen och ska köpa lite mer till saronger, lakan och kläder. Kan inte låta bli att planera olika saker 🙂

”Målerimeditation”

Provar ny färg som jag köpte i Mapusa igår och en bok med färgat returpapper som jag köpte hos mannen jag kommer skicka hem saker ifrån. Ska nog köpa med mig några hem och ge bort och sälja. De är superfina! Finns med både färgat och vitt papper. Framsidan på boken är handmålad och de finns i olika storlekar. Mitt favoritfält igen <3 Fotade från bilfönstret på vägen till Mapusa. Vet inte ännu riktigt hur jag ska måla, men det är skönt att bara sitta här och prova mig fram. Palmer är så fint! Färgerna är skolfärger och 12 olika. Försöker använda dom lite som akvarellfärg. Väntar nu på att det ska torka, så jag kan byta färg. Är inte säker på att den är klar, men nu måste den torka ordentligt. Kram

Sol, strand, kor och vackra färger

Det är havet och standen som är det bästa med Arambol. Det är lite fler männiksor här än vad jag är van vid. Allt är lite dyrare men det fortfarande ok. Måste bara tänka mig för mer och det är nog bra.

Vägen ned till standen går genom en zon där de inte får bygga. Lite som strandskydd och det är bra.

”Koyoga”…

Det är fullt av fiskebåtar på stranden blandat med försäljare och turister.

Jag antar att det är den här typen av fiskar de fångar…

Raj har jag handlat av förut och även i år har jag köpt halsband av honom.

Det är lite ny stil på smycken och annat i år, men jag hittade fyra halsband av mina favoriter ”9 stenar”.

Jag behöver nog sola lite mer. Imte använda 40 eller 30 solskydd.

Ibland är vattnet nära solstolarna och bland får man gå ganska långt till havet. Häromdagen var vattnet jättestarkt och det var lite svårt att ta sig in igen, men oftast är det mjukt och vågigt vatten.

På kvällen igår var det fantastiskt ljus!

Månen hängde som en glad mun på kvällshimlen.

Vi gick längs stranden till middagsstället. Vi har ätit två gånger på ett rawfoodställe som heter Shantaram.

Min väninna fotade mig.

Kram från Arambol

Yoga på morgonen

Nu har jag varit här några dagar och jag börjar känna mig hemma igen. Det finns människor kvar här och där som känner igen mig och det känns fint!

På morgnarna har jag gått iväg själv på yoga på Magic park. Det var en kvinna som hade något som kallas för ”Samayoga”. Yogalärarinnan hittade på passet vartefter och hon anpassade sig efter gruppen. Har även varit på Tri yoga och det tyckte jag verkligen om! Jag har ju tänkt prova några olika yogastilar 🙂

Magic park har en shala på taket.

Det är så fint på vissa ställen och emellan dessa ställen så kan det se ut som skrutt.

Det är både fint och fult samtidigt på något vis.

Fullt av kontraster med gamla byggnader och skräp och fina färger.

Liten yogihund som föjde med mig upp till yogan.

Jag har även gått på yoga his Balu, min lärare här från tidigare. Jag gick på ett Ashtangapass bara för att jag saknat honom, men igår jag jag på en backbends och det var fantastiskt!!! Ashtanga är lite för hårt för mig.

Balus yoga ligger på mainstreet, ovapå en kinarestaurang. Jag är glad att jag hittade dit för så många år sedan. Nu har han fått det fint! Jag ska försöka gå på fler specialpass med Balu och på någon till Triyoga.

Åter till Arambol

Det var nog sex år sedan jag var här och det kändes lite som om jag aldrig varit här tidigare. Resan med Finnair över Helsinki gick jättebra. Lite små stolar men jag klararde det. Jag valde ”asian vegetarian” och det var supergod mat.

Arlanda.

Blev hämtad av Babu. Han har egen taxifirma i Arambol och han är född där. Det tar ca 1.45 h till Arambol och det sjunker sakta in att jag är här. Det känns helt overkligt! Vi stannade och tankade och för att hämta ut pengar.

Titta på bensinpumpen!

Taxiresan går via staden Mapusa över min favoritåker var härlig. Allt doftar annorlunda och jorden är röd där ytan är öppen. Åkern är på båda sidorna av vägen, som bara är som en smal väg tvärs över.

Det är så vackert!

Jag har ett gammalt foto härifrån också. Ska försöka hitta det.

Alla kör lite på känn och det är oftast bra, för det är omgivningen mer än regler som gäller och det kan alltid finnas en grop i vägen att hamna i! Känns som organisk trafik.

Jag har varit i Arambol tre gånger tidigare. Två gånger med Allan och en gång själv, fast den här gången bor jag på ett nytt ställe i en sorts hydda. Det finns en säng, en dusch med toa, två stolar och ett bord samt mängder med mygg 🙂

Har hunnit bada, äta, shoppa nödvändigheter och ta ut pengar två gånger men det var superlång kö för pengarna i bankomaterna är slut på månsag morgon som på eftermiddagen köar alla för att få tag på cash – ”cash is king” här 🙂

Allt är lite annorlunda men det är okej. Det är mycket mer folk här och mer ställen.

Hydan känns i allafall mysig och det är lite som att sova i vikingahusen på Björkö, fast under ett myggnät.

Idag på morgon har vi varit på yoga hos Balu. Det är ashtangayoga men sedan ska jag gå på hatha yoga och prova några olika stället. Jag har ju slutat med ashtanga yoga men jag tycker så mycket om Balu. Igår var vi och åt på ett ställe som heter Magic garden igår och där har de Hatha flow på onsdag, så det tänkte jag pröva.
Måste byta sd-kort för det här är fullt nu. Fortsätter senare 🙂 Nu är vi och badar på The Lazy Dog i Mandrem.

Jaaa, Sjöisrapport

Är på Sjöhistoriska och det är lite fest! Nu ska vi få höra om rapporten efter de arkeologiska undersökningarna av hamnen på Björkö 🙂

Återkommer 🙂 spontant – Åh, vilka fina bilder!

Att åka till Björkö är alltid ett äventyr men även att komma hem.

Min magisteruppsats handlade bland annat om Birkas hamn och jag funderade mycket på hur den skulle ha fungerat som del av ett ”försvar”. För många år sedan skrev jag även en liten artikel i Fornvännen om ett område på Björkö jag kallade båtuppläggningsplats. Inte ett naust, där båtar kan dras upp, men artikeln heter ”Naust på Björkö?” och i den har jag inte ens med de naust i Hemlanden som faktiskt finns där. Men, men… 🙂 En tid senare gick jag runt ön med en marinarkeolog och visade de platser som jag tyckte var intressanta 🙂 och nu många år senare, efter år av arkeologiska undersökningar så finns alltså rapporten det ”Maritima Birka”.

Museichefen välkomnade och Nina berättade om pedagogiken.

Det var många kära ansikten på plats och vi fick höra om både pedagogiken kring grävningarna, vilket verkligen prioriterades, och om många fynd och funderingar och tolkningar av själva anläggningen ute i vattnet – för det är inte helt klart vad som finns där ute. Det är i alla fall inte bara en pålspärr, en vågbrytare eller bryggor. Kul är att det äldsta timmret av alla de 100 de hittade, daterats till 640-675, alltså tidigare än vikingatiden.

Jim berättade om utgrävningen och fynden.

Rundtur på våren för guider för några år sedan.

Ett av de fyra ”bryggfundament” eller ”stenrevlar”, som verkar vara från vikingatiden, men som då låg långt under vattnet.

Hansson kallade dem för stenrevlar.

Underst i den de grävde kom det fram vikingatida trä, vilket skulle kunna visa på träkistan som stenar lades i så det blev en stenkista ute i vattnet en bra bit från strandlinjen under vikingatiden. Vattnet var då flera meter, minst fem, högre då men pga av landhöjningen ligger de alltså i standkanten nu. Ytterligare en har enligt rapporten varit med, så det blir som fem fingrat ut i vattnet…

Finingar!

Ur rapporten s 45.

Det har många fler frågor att svara på och jag hoppas de kommer fortsätta undersökningarna av Birkas hamn och de andra möjliga hamnar och nausten och kanske ha med mina små ”laguner” som jag visade A. Olsson för så länge sedan.

Hamnen ligger idag inte i ett toppenläge för vinden, då det ofta blåser in i den, men enligt Sibylla Haasum, som numera är pensionerad men som var chef för Sjöhistoriska musett, så blåste vinden annorlunda under vikingatiden. Jag undrade om jag hade antecknat det någonstans och det hade jag som tur var 🙂

Anteckningar från en föreläsning på en av Birkautbildningarna med Sibylla Haasum.

Jag hann gå på en hel del utbildningar som hållits årligen för de som ska bli Birkaguider, och ett år hade vi skmmartemat Skepp och båtar under vikingatiden, och då fick vi höra flera föreläsare som berättade om det.

För mig har annars de marinarkeologiska utgrävningarna betytt att jag fått sålla föremål vid utgrävningen och bland annat hittat en metkrok i trä; att jag har 1000 år gamla valnötskal i kylskåpet,  som jag fick så det kom mycket nötter och annat som inte kunde sparas alltihop; att jag sytt en väska efter en av väskbyglarna som hittades och som jag fick utsågade i present; att jag fick fotografera fantastiska tygbitar som dök upp i form av tjärsvabbar; och att att jag fick bada bastu i partytält! Dessutom har jag lärt känna roliga och kunniga människor som gillar forntiden lika mycket som jag 🙂

På besök en fin sommardag 🙂

Jag beundrar marinarkeologerna som jobbar under vatten. Jag menar jag försökte ju dyka i Medelhavet och fick klaustrofobi…

Ylletyg.

Tjärsvabb av ylletyg som fortfarande doftar tjära.

Ännu mer aptitlig textil…

Godislådor kan man ha till mycket.

Kroken jag hittade.

Kanske ett litet nätsänke i näver till ett fiskenät.

Keramik.

En knävel – lite som en duffelknapp.

Rep – är det av lindbast?

Rolig nöt med hål i.

Litet nålhus i trä!

Väldigt fint med olikafärgade lådor att visa sakerna i!

Även Smulan var med på marinarkeologisk utflykt.

Flera av fynden har redan kopierats av reenactare och det är kul att tillverka vikingasaker. Själv fick jag väskbyglar av marinarkeologerna Maja och Eve och sydde en ”Birkaväska”.

Kopior av den ena vikingatida väskbygeln som hittades och som jag skrivit om tidigare.

Så här kommer nu lite mer fyndfrossa fynd som jag fotade när de var utställda på Birkamuseet, samt lite annat vikingabirkafrossa 🙂

Den fina spännbucklan, pärlor och en sländten.

Många av fynden har aldrig hittats tidigare på Björkö eftersom att trä inte bevarats så bra i gravarna och i Svarta jorden.

Närmare bild på spännbucklan.

Det var inte mycket metallfynd, så det känns otroligt att en spännbucklan bevarats så bra. Vad gäller trä så har föremålen hamnat i lera på botten som är syrefritt och därför bevarats.

Den förmodade sländtenen som blivit lite krokig.

Tygbit som kan ha varit en tjärsvabb och islägg, dvs. skridsko.

Lite närmare bild på tjärsvabben.

Skedar och andra husgeråd i trä hittades.

Den enda keramikbiten (?), en träsyl och en träskål.

När föremålen konserveras så ska de även göra vedartsanalys för att se vilka träslag det är. Knivskaften är tex gjorda i ask. Det blir kul att få veta mer om det särskilt med tanke på att öarna heter Björkö, Ekerö, Alsnö nu Adelsö, Kärsön, som betyder småskogarna och så platsen Lindby

Tänk om det fick att bara titta in i forntiden. Att i allafall se det som en film. Jag har ju ändå haft förmånen att vara mycket på Björkö genom åren och det är en av mina käraste platser. Ännu har ingen hel båt hittats men delar har ialla fall hittats i vattnet.

Kanske såg det ut så här när de byggde båt?

Fick följa bygget av en kopia av Årbybåten under en säsong och fick även ge den sitt namn – Våga.

Årbybåten i modellen på museet.

Det är få platser som är så vackra i mina ögon. Men jag undrar hur det var att se skeppen komma med fiender…

Bryggan i Kvarteret.

Lite mera Svarta jorden.

En gång i tiden tittade människorna över till Björkö från Lindby och såg här hus och båtar, hästar och människor. Röken steg upp ur hustaken och kanske lät människorna högt över vattnen. De som befann sig på den brygga eller, konstruktion, som fanns i hamnen tjärade båtar och högg trä till träflis och kanske skrattade de och pratade om förra gången blixten stog ned uppe på berget – Tors närvaro i vardagen.

Lindby, är det platsen med lindarna? Var det ett nytt träd i Mälardalen då? Arkeologerna hittade mycket lindbast, så kanske basten kom härifrån?

En av alla båtturer från Lindby till Björkö.

Jag har kört båt över vattnet i alla möjluga väder, till och med med blixtar längs himlen, och många gånger undrat vilka människor som kände att de nästan var hemma när de tog sig över vattnet på vikingatiden till dåtiden Birka.

Oj, oj insåg att jag kanske var lite väl romantiserande nu…en del trälar kankse inte alls ville över vattnet till Birka. Minns ju faktiskt gånger då jag själv tänkt på ön som ”Alkatraz”…